Reine Lanning-Nienhuis, Bachbloesems

Terugblik op de lezing van 20 april 2015

reine_hpim0355Dr. Bach is de grondlegger van de zelfhulptherapie, zoals Reine de Bach-bloesemtherapie noemt.
Toen Dr. Bach na zijn studie zich niet meer kon vinden in de toenmalige gezondheidszorg, wat we met een gerust hart ziektezorg kunnen noemen, dacht hij na over oorzaken van ziektes. Je kunt de ziekte bestrijden met een medicament, maar zo zou je iets anders kapot kunnen maken. We moeten daarom de oorzaak van de ziekte weten voor we kunnen gaan behandelen.

Wat maakt de mens ziek? In vaak lange gesprekken met cliënten komt Reine er achter welke de oorzaak kan zijn van het probleem. Dat noemt zij: de ware ziektes.
Want bij bv 5 mensen die allemaal griep hebben kunnen 5 verschillende oorzaken aan te wijzen zijn, zodat 5 verschillende middelen voorgeschreven moeten worden.

Voorbeelden van ware ziektes kunnen zijn: Zorg, Angst, Stress, Eenzaamheid, Haat, Onzekerheid, Onvoldoende interesse, Overgevoeligheid, Overbezorgdheid voor anderen.

Het boekje: “Genezing door bloemen” van dr.Edward Bach is een voor ieder toegankelijk boekje, omdat hij wilde dat mensen zichzelf konden helpen. Voor 2/3 is het boekje gevuld met zijn filosofie en 1/3 gaat over de bloemen. Het is geschikt voor mensen, dieren en zelfs planten. Dieren voelen vaak wat ze nodig hebben en zoeken dat zelf op in de natuur.
Dr. Bach bedacht: alles in het heelal heeft zijn eigen plek en betekenis. Na het eten van een paar blaadjes van een bloemetje voelde hij zich rustiger worden. Zo vond hij voor elke emotie een andere bloesem. Hij had aan 38 bloemen genoeg voor zijn doel.

Bij het medicament met de bronwater in het flesje zit wat alcohol voor de houdbaarheid.
Voorbeelden van medicamenten zijn:
Het zonneroosje tegen paniek en angst, het geeft kalmte en overzicht.
Kamperfoelie tegen heimwee (vroeger was alles beter)
Centauri of duizendguldenkruid: kom op voor jezelf, zeg eens NEE
Vogelmelk, geeft troost bij verdriet en pijn, helpt bij het verwerken van een overlijden en geeft durf om verder te gaan.
IJzerhard, voor enthousiaste mensen, het geeft innerlijke ontspanning.

Dit zijn 5 voorbeelden van middelen die Dr. Bach heeft ingesteld. Dus de kwaal doet er niet toe, maar hoe is de mens en waar heeft hij last van. Het is een zoektocht. In gesprekken met een therapeut als Reine kom je er vaak pas achter.

Er is ook een tinctuur met 5 verschillende bloesems er in. We noemen dat de Rescue Remedie. Een EHBO flesje, waarmee een crisis kan worden aangepakt.

Een bijzonder interessante avond alleen de zelfhulpgedachte en het lange gesprek met de therapeut is niet goed te rijmen met elkaar.

Joop

Edward Bach

Bach-bloesemtherapie is een door de homeopaat Edward Bach opgestelde alternatieve geneeswijze. De Bach-bloesemtherapie stelt dat aroma’s van bloesems heilzaam zijn om ziekte als gevolg van een niet bij een persoon passende leefwijze te voorkomen. Bach-bloesemtherapie is geen homeopathische behandelmethode, omdat er geen extreme verdunningen worden gebruikt zoals in de homeopathie. Bij de Bach-bloesemtherapie worden er extracten gemaakt van bloesems met water. Het extract wordt vermengd met alcohol, ter conservering. De zo ontstane oplossingen zijn sterk verdund en hebben farmacologisch gezien geen wezenlijke hoeveelheden werkzame stof. Door Bach werden 38 verschillende bloesemremedies (waaronder “Rockwater”, oftewel bronwater) opgesteld. Een extra Bach remedy is de Rescue remedy, die een mix is van 5 andere remedies. De Rescue remedy is dan ook bedoeld als EHBO tegen stress en panieksituaties, en veel gebruikers van de bloesemtherapie dragen Rescue altijd bij zich. Rescue remedy is ook als zalf verkrijgbaar.

bron: http://www.bachflowers.nl/ en http://nl.wikipedia.org/wiki/Bach-bloesemtherapie