Advaita -3

spira

Rupert Spira

Beste mensen,
Inmiddels ben ik naar Rupert Spira geweest. De bijeenkomst was in een klein zaaltje, het Quakers huis, in Hampstead, Londen. Er waren hooguit 70 mensen. Dat was fijn want dat creëert een intieme sfeer, net als wij hebben tijdens de verenigingsavonden. Grappig detail: ik zat op de derde rij en een paar stoelen verder ging een mevrouw zitten. Ze had een folder in haar hand waar iemand naast haar naar keek. Wie stond er op die folder? Inderdaad Amma. De mevrouw zei: dat is mijn goeroe. Ik antwoordde: de mijne ook… In elk geval een teken dat Amma bij ons was. Maar goed, Rupert kwam binnen. En het werd stil in de zaal. De energie die je dan voelt in zo’n zaal kan ik alleen maar omschrijven als een soort veld. Alsof er een veld van stilte indaalt, of misschien is het beter om te zeggen, op komt. Alsof het naar voren komt. Want het was er natuurlijk al, alleen was het op de achtergrond. Hetzelfde veld had ik voorheen ook bij Eckhart Tolle ervaren, maar dan in een zaal met duizend mensen. De heer Spira is een nette Engelsman. Eigenlijk ziet hij er nogal Frans uit want hij heeft bruin krullerig haar en bruine ogen. Een bescheiden, zachtaardige man. Met een onnadrukkelijke maar open manier van doen. Hij kijkt met een vragende open blik om zich heen en gaat steeds weer even naar binnen in zijn stilte alvorens hij een antwoord geeft op vragen. Hij zat voor het publiek op een stoel, niet op een podium en keek eerst de zaal rond, keek iedereen even aan, sloot zijn ogen, vijf minuten stilte en begon toen te spreken. Dat duurde een kwartiertje en de rest van de tijd (anderhalf uur) mocht men vragen stellen en gaf hij antwoord. Het is onmogelijk om alles te vertellen maar hier volgt een klein deel van zijn stelling:

“Het is belangrijk dat wij alle aannames die wij niet uit directe eigen ervaring hebben meegemaakt terzijde schuiven. Dit soort aannames bevinden zich in onze geest en hebben daarom niets met ons zelf of de wereld te maken. Als we ons alleen maar bezig houden met onze eigen ervaringen, dan zullen we verbaasd staan te bemerken hoeveel van deze aannames en vooroordelen in feite niet meer dan overtuigingen zijn die we niet hard kunnen maken.  Alle ervaringen spelen zich in het hier en nu af, dat wil zeggen dat de aard van de Realiteit, zich in de intimiteit en de onmiddellijkheid van deze huidige ervaring moet bevinden.”

— met andere woorden, althans zo leg ik het uit: Wij mensen leven in een wereld van Dualiteit waarin alles uit tegenstellingen bestaat. Dag – nacht, goed – kwaad etc. We ervaren deze wereld via de 5 zintuigen. Die zijn een beperkt medium waar wij het mee moeten doen. Beperkt in vergelijking met bijvoorbeeld dieren: een hond ruikt meer dan wij, een adelaar ziet meer dan wij enzovoort. Dus dat houdt in dat de Realiteit van het universum, de ware aard van deze Realiteit door ons kan worden ervaren middels het instrument dat we hebben: ons lichaam met zintuigen, hart en denkhoofd. Dus wat zegt Spira hierboven: de ware aard van de Realiteit, en niet ons alledaagse leven waarin we niet stil staan bij wie we nu eigenlijk zijn en waar we nu eigenlijk deel van uitmaken, nee, de grondslag van het universum, de ware aard van de Realiteit bevindt zich pal voor onze neus, hier, nu, in deze ervaring. Of je nu een kop thee drinkt, de krant leest, de kat voert of dit stukje leest. Tijdens deze ervaring is het Veld van Bewustzijn, waarin wij leven, waaruit wij bestaan, logischerwijs direct aanwezig. —

“Ik, Puur Bewustzijn, is aanwezig en iets zoals, woorden, geluiden, een gevoel, zijn ook aanwezig. Puur Bewustzijn en het Bestaan, het Leven, zijn aanwezig in deze huidige ervaring, dus wat is de relatie tussen deze? Dat is de vraag. En die vraag beantwoorden we niet door een proces dat zich in ons denkhoofd afspeelt, dus niet door er over na te denken, net zo min als de blauwe lucht gecreëerd wordt door een gat in de wolken (want die blauwe lucht was er al, de wolken dreven er slechts voorbij).”

— met bovenstaande bedoelt Spira dat we er over na kunnen denken tot we een ons wegen, maar dat we het pas echt snappen als het kwartje valt.   Iemand stelde de volgende vraag: ‘Ook al begrijp ik wat u zegt en kan ik ook de stilte goed ervaren, heb ik toch de ervaring dat ik in dit lichaam en in dit hoofd zit. Kunt u hier iets over zeggen?’

Spira: “Ik zal je een voorbeeld geven. Jij heet John en je woont in Londen. Je ligt in bed en je droomt in je slaap. Tijdens de droom ben je in Amsterdam en staat op de Dam. Voor het gemak geven we je even een naam om het onderscheid tussen de wakkere John en de slapende John te maken dus jij die slaapt noemen we Rob. Je ziet dus de Dam vanuit jij in je slaap, te weten vanuit Rob. Ineens zie je een bekende, Tim, die op het Rokin loopt en je wilt naar hem toe. Tim ziet de Dam vanuit een heel ander perspectief dan jij, vanuit zijn eigen ogen. Jij ziet het vanuit de ogen van Rob. Dan wordt je wakker en je realiseert je dat dit niet meer dan een droom was.  Het zit dus zo: Puur Bewustzijn heeft een vorm aangenomen, een menselijke gedaante: John. Vanuit die vorm kan John de wereld zien, maar dat gebeurt alleen vanuit dat gelokaliseerde perspectief. Met andere woorden: jij ziet wat je kunt zien via jouw twee ogen. Maar er is nog een ander perspectief, dat wij mensen kunnen ervaren. En dat kun je gaan waarnemen op het moment dat je beseft dat de wereld die jij ziet met je twee zintuig-ogen, ook een droom is.”

Ik snapte wat hij bedoelde. In feite is het precies wat ik van Deepak Chopra heb geleerd. Er zijn verschillende niveaus van bewustzijn. Te weten:

  1. Diepe slaap, dan ben je nog steeds bewust want als iemand je roept wordt je wakker.
  2. Droomslaap zoals hierboven beschreven.
  3. Waken, we zijn wakker en beleven onze dag.
  4. Alpha niveau, het niveau waarop we ons bewust worden van onze ziel, dit kun je ervaren in de stilte van de natuur, de stilte bij een verlicht iemand zoals Tolle, Spira of Amma, of tijdens diepe meditatie. Hier kunnen we al synchroniciteit gaan ervaren.
  5. Kosmisch bewustzijn, als de hersengolven van alpha naar theta golven zijn gegaan. Hier wordt onze intuïtie sterker, worden we ons bewust van gelokaliseerde en non- gelokaliseerde velden van intelligentie en worden we creatiever en hebben meer inzichten.
  6. Goddelijk bewustzijn, dit is het niveau na theta, namelijk Delta hersengolven, een niveau van natuurlijke telepathie waarop we ons met alles verbonden voelen.
  7. Eenheidsbewustzijn, oftewel Verlichting, het niveau waarop de waarnemer en het waargenomen een worden en de wereld een verlengstuk van ons gehele wezen wordt. In deze staat transcenderen we het leven en de dood en ervaren wonder na wonder aangezien onze pijnappelklier en hypofyse nu optimaal werken, dwz. hun volle potentieel benutten.

Dus dan komt natuurlijk de hamvraag. Hoe kom je daar? Volgens Rupert Spira is het zo dat we onze ervaringen niet te hoeven sturen. We hoeven dus niet in een klooster te  gaan zitten navelstaren tot we op een dag verlicht zijn. We hoeven alleen maar onze aandacht op ons ware ik te richten. Spira stelt voor: je focus van je ervaringen terugtrekken. Op een zachtaardige manier je aandacht naar binnen richten in plaats van naar buiten. Dus stel je bent aan het afwassen. Dan niet alleen maar op je kopjes en bordjes letten, maar jezelf tegelijk de vraag stellen:  Wie is de Ik die deze ervaring beleeft?  Boeiend, boeiend, boeiend. Ik lust er wel pap van. Ik hoop nog vaak naar Spira terug te kunnen, hij komt ook wel eens naar Nederland trouwens.

Nou mensen, volgens mij is dit stukje af.
Volgende Pariodiek weer verder.
Succes met naar binnen keren, Martine